Τρίτη 27 Φεβρουαρίου 2018


 «Όργανα της Συμφωνικής Ορχήστρας»


Για παιδιά Ε’ και Στ’ τάξης Δημοτικού
Περιγραφή:

 Στη συγκεκριμένη ενότητα χρησιμοποιούνται πολλά ηχητικά παραδείγματα (ενεργητική και παθητική ακρόαση), εικόνες, βίντεο και παιχνίδια αξιολόγησης για την καλύτερη κατανόηση των εννοιών: ορχήστρα και κατηγορίες οργάνων που ανήκουν σ’ αυτήν. Η εμπέδωση γίνεται με εργασίες κατευθυνόμενης άσκησης. (φύλλα εργασιών).

Στόχοι:

Γενικοί στόχοι:
Να μάθουν να εφαρμόζουν ένα προτεινόμενο λογισμικό με τη χρήση νέων τεχνολογιών και μέσα από τη συνεργασία σε ομάδες.

Γνωστικοί στόχοι: Να γνωρίσουν τον κόσμο της μουσικής μέσα από τα όργανα που αποτελούν την συμφωνική ορχήστρα.

Παιδαγωγικοί στόχοι: Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, ανάπτυξη πρωτοβουλιών, αυτενέργεια, μάθηση από την ανακάλυψη.

Νέοι γραμματισμοί: Αναζήτηση στο διαδίκτυο με χρήση εργαλείων για την παρουσίαση της δουλειάς τους (Πληροφορική)

Συγκεκριμένα:

·        Nα γνωρίζουν οπτικά και να αναγνωρίζουν ακουστικά τα μουσικά όργανα μιας ορχήστρας και να τα κατατάσσουν στις κατηγορίες στις οποίες ανήκουν (έγχορδα, κρουστά, ξύλινα πνευστά και χάλκινα πνευστά).
·        Να κατανοήσουν τους παράγοντες που διαμορφώνουν το ηχόχρωμα των μουσικών οργάνων.
·        Να κατανοήσουν αρχές όπως τη σημασία της συμμετοχής της συνεργασίας, τον αλληλοσεβασμό και την προσήλωση για την επίτευξη ενός κοινού στόχου ,όπως γίνεται και σε μία ορχήστρα.
Αφόρμηση

       I.            Ο εκπαιδευτικός δείχνει διάφορες εικόνες που αφορούν το θέμα της διδασκαλίας του (πχ. όργανα συμφωνικής ορχήστρας, αίθουσες Μεγάρων Μουσικής από διάφορες χώρες.

    II.            Ξεκινάει με την προβολή του βιβλίου: «Η Τίνα και η ορχήστρα» του Μάρκου Σίμσα σε προτζέκτορα.  Παρουσιάζει τους ήρωες: την Τίνα, το Μαέστρο και θείο της Τίνας, τους μουσικούς που εξηγούν στην Τίνα τα ιδιαίτερα γνωρίσματα των πνευστών, των εγχόρδων και των κρουστών, κτλ) και διαβάζει την ιστορία μαζί με τα παιδιά ακούγοντας από το Cd του βιβλίου τα ηχητικά παραδείγματα, διακόπτοντας όπου χρειαστεί.
 III.            Ο εκπαιδευτικός λέει στα παιδιά να ανοίξουν το βιβλίο τους σελ.25 όπου απεικονίζεται η αίθουσα «Φίλων της Μουσικής» Αθηνών, την οποία επισκέφθηκε η Τίνα, κάνουν τις παρατηρήσεις τους και τους ρωτά εάν έχουν παρακολουθήσει μουσικές παραστάσεις, ρεσιτάλ, και συναυλίες κλασικής μουσικής σε παρόμοιους χώρους.

Διαθεματική διασύνδεσηπροέκταση:
Εδώ μπορεί να γίνει αναφορά και σε θέματα που αφορούν την ηχητική του χώρου και ενδεχομένως έτσι, να συνδέσουν την ενότητα της Φυσικής «Ήχος»( που πρέπει να έχουν διδαχτεί πρώτα. )
Δείχνουμε το βίντεο από το λογισμικό:
Ακούμε προσεκτικά τη χροιά των οργάνων της κάθε κατηγορίας και σχολιάζουμε και απαντούμε σε τυχόν απορίες.                                                                        

ΧΩΡΙΖΟΝΤΑΙ ΣΕ ΟΜΑΔΕΣ ΤΩΝ ΤΕΣΣΑΡΩΝ:
Ομάδα ξύλινων πνευστών
Ομάδα χάλκινων πνευστών
Ομάδα εγχόρδων
 Ομάδα κρουστών

v Φύλλο εργασίας 1.

Μπείτε στην παρακάτω ιστοσελίδα και απαντήστε στις ερωτήσεις που σας δίνονται γραπτώς.
Ø Ομάδα ξύλινων πνευστών:
Να βρείτε πόσα και ποια ξύλινα αναγνωρίζετε στο συγκεκριμένο βίντεο.
Ø Ομάδα χάλκινων πνευστών:
Να βρείτε πόσα και ποια χάλκινα παίζουν στο συγκεκριμένο βίντεο.
Ø Ομάδα εγχόρδων:
Να βρείτε πόσες άρπες συμμετέχουν στο έργο
Πόσα κοντραμπάσσο ξεχωρίζετε;
Ø Ομάδα κρουστών:
Να βρείτε ποια κρουστά συμμετέχουν στο συγκεκριμένο βίντεο.
Να βρείτε πόσα τυμπάνια έχει μπροστά του ο τυμπανιστής.


v Φύλλο εργασίας 2.
Φτιάξτε  μία παράγραφο με φωτογραφίες (σε word)  που να περιγράφει την κατηγορία των οργάνων που ανήκει η ομάδα σας αντλώντας πληροφορίες από τις παρακάτω σελίδες:

v Φύλλο εργασίας 3.

Μπείτε στην παρακάτω υπερσύνδεση και μελετώντας την εικόνα,  ζωγραφίστε σε ένα χαρτόνι το διάγραμμα που δημιουργείται της θέσης των οργάνων μιας συμφωνικής ορχήστρας.


v Φύλλο εργασίας 4.

Συμπληρώστε τα κενά στην παρακάτω άσκηση

v Τελική δραστηριότητα
Δίνοντας την παραπάνω υπερσύνδεση οι μαθητές μέσα από ένα παιγνιώδες πλαίσιο μαθαίνουν να ταξινομούν τα όργανα σύμφωνα με τις κατηγορίες που ανήκουν, ανατροφοδοτώντας τις γνώσεις που απέκτησαν κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Το ελκυστικό περιβάλλον του υπολογιστή και ο μαέστρος ρομπότ τους αναγκάζει να γνωρίσουν τα όργανα και να τα τοποθετούν σωστά στο καλάθι σύμφωνα με την κατηγορία που ανήκουν.
Επειδή το πρόγραμμα είναι στα Αγγλικά είναι απαραίτητο ο δάσκαλος να εξηγήσει τις οδηγίες του παιχνιδιού.







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου